dimecres, 28 d’octubre del 2009

Tal dia com avui -28 d'octubre-


de l'any 1848, s'inaugurà el primer tram de ferrocarril a la Península Ibèrica, concretament el que uní les ciutats de Barcelona i Mataró. Preciso a la península i no a l'Estat Espanyol perquè entre 1835 i 1837 ja s'havia construït un ferrocarril a l'Illa de Cuba, aleshores colònia espanyola, cobrint el trajecte entre La Havana i Bejucal.
Va ser precisament per l'experiència d'aquest ferrocarril que en Miquel Biada i Bunyol, aleshores resident a Cuba, decidí tan bon punt tornès a Catalunya, promoure la línia de Barcelona a Mataró, fins aleshores "servida" per una diligència.

Davant la incredulitat dels empresaris catalans a qui proposà el projecte, anà a cercar finançament al Regne Unit on el va aconseguir, fins a constituir una societat amb un capital social de un milió de duros que va acordar que l'invent tingués el pintoresc nom de "Gran Compañia Española del Camino de Hierro de Barcelona a Mataró y Viceversa", aprovant el pressupost per la construcció per un import de 950.000 duros.

El viatge inaugural d'anada va tardar una eternitat, doncs anà parant i fent celebracions durant tot el trajecte, però el de tornada el va fer en 35 minuts, no gaire més del que pren el mateix viatge 161 més tard.

Si Barcelona va haver d'esperar més de 15 anys l'arribada del tren de gran velocitat després de la seva implantació a Espanya l'any 1992, li cap l'honor d'haver inaugurat aquest important mitjà de transport a la Península.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada